Kontakta OSS

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen

Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna * (obligatorisk)

SPA & wellness med språkstöd

Film om spa och wellnessutbildningen
  • Yrkesutbildning med språkstöd
  • Förkunskapskrav: Godkänt betyg sfi D
  • Heltid 20 veckor

Lär dig kockyrket och svenska samtidigt!

Yrkesutbildning inom SPA & Wellness med språkstöd är till för dig som inte har svenska som modersmål.

Grunderna i utbildningen är klassisk svensk massage.

Utbildningen ger dig kunskaper inom områden som företagande, arbetsmiljö och försäljning. Service och värdskap sätts i fokus.

Arbete

Efter utbildningen kommer du att kunna ge både förbyggande och friskvårdande massage.

Detaljerad information om utbildningen

Diplom och kursintyg ges efter genomförd utbildning när du blivit godkänd i både de praktiska och teoretiska momenten. Utbildningen passar dig som inte har någon tidigare erfarenhet som terapeut.

Utbildningen är på heltid, den är både teoretiskt och praktiskt upplagd.

Schemalagda lektioner 1-2 dagar/vecka*. Resterande tid är självstudier och grupparbeten. APL (arbetsplatsförlagt lärande) ingår 4 v/termin á 40 timmar enligt handledares schema, dag/kväll/helg.

I programbladet finner du information om kurser, APL, studieperioder med mera.

> Programblad SPA & wellness med språkstöd Pdf, 518.4 kB.

Förkunskaper

Svenska grund eller Svenska som andraspråk grund

Yrkesutbildning med språkstöd

Yrkesutbildning med språkstöd innebär att du läser svenska i kombination med yrkeskurserna och lär dig yrkessvenska anpassat till arbete inom SPA. Du läser svenska (svenska som andraspråk grund) anpassat till yrket i kombination med yrkeskurserna och får undervisning av både yrkeslärare och svensklärare.

Orienteringskurser och gymnasiala kurser

I utbildningen ingår både orineteringskurser och gymnasiala kurser.

• Kurser på gymnasial nivå ger betyg. Gymnasiala kurser på komvux motsvarar den utbildning som ges i gymnasieskolan men studieupplägget är anpassat för vuxna. När du läser kurser på komvux arbetar du mer självständigt än man gör i gymnasieskolan och du har själv ansvar för dina studier.
  • Orienteringskurser betygsätts inte däremot får du ett intyg.Orienteringskurser ger dig en introduktion till olika ämnen eller områden. Du får tillfälle att träna på olika färdigheter så att du kan lyckas ännu bättre i dina övriga kurser. En orienteringskurs kan ha olika innehåll och syften. Orienteringskurser är CSN-berättigade.

Ansökan

> Ansök till vuxenutbildningen här, instruktioner och bra att veta Länk till annan webbplats.

Samlingssida för samtliga yrkesutbildningar

För att komma till samlingssidan för alla våra yrkesutbildningar, följ länken:

> Läs mer om yrkes- och lärlingsutbildningar Länk till annan webbplats.

Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Anja Sonerud